Αυτό, είναι ένα σκάνδαλο το οποίο τα επόμενα χρόνια θα μας απασχολήσει, ίσως με την ένταση των σκανδάλων της Siemens και της λίστας Λαγκάρντ. Πρόκειται για το γιγαντιαίο σκάνδαλο του αεροδρομίου “Ελευθέριος Βενιζέλος” και της γερμανικής εταιρίας Hochtief, που, με την ανοχή και τη βοήθεια κορυφαίων παραγόντων της χώρας, ζημίωσε το ελληνικό Δημόσιο με ποσό που ξεπερνά το μισό δισεκατομμύριο ευρώ.
Σήμερα, μαθαίνουμε ότι τεχνηέντως, η γερμανική εταιρία έβαλε “πωλητήριο” στο αεροδρόμιο, αναζητώντας επενδυτές για να το αγοράσουν. Για την ακρίβεια, η Hochtief πουλά τη θυγατρική της, η οποία διαχειρίζεται το “Ελευθερίος Βενιζέλος”. Μπορεί όμως να το κάνει αυτό;
Αυτό, θα το κρίνετε εσείς. Γιατί, όπως έχει παραδεχθεί πρόσφατα η κυβέρνηση, η Hochtief, “δεν έχει αποδώσει ΦΠΑ δέκα ετών που ανέρχεται στο ύψος των 500.000.000 ευρώ”. Πρόκειται για το διπλάσιο ποσό από αυτό που γλίτωσε το ελληνικό Δημόσιο από την περικοπή των μισθών και των συντάξεων. Και τώρα ένα άλλο ερώτημα. Μπορεί μεγαλοφειλέτης (για την ακρίβεια ο μεγαλύτερος οφειλέτης μακράν) του ελληνικού Δημοσίου να εκποιήσει την περιουσία του; Μπορείτε εσείς, αν χρωστάτε στο Δημόσιο, να πουλήσετε το ακίνητό σας και να την… κάνετε με ελαφρά πηδηματάκια;
Το έγκλημα βέβαια, έχει προϊστορία. Όχι μόνο με την ανοχή των ελληνικών κυβερνήσεων, εδώ και 10 χρόνια στους εκβιασμούς της Μέρκελ που δεν επέτρεπε να αγγιχθεί η γερμανική εταιρία, αλλά και με κάτι άλλο. Με την ανανέωση, μόλις πέρυσι, της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου στη γερμανική εταιρία.
Οικονομικοί αναλυτές έλεγαν πέρυσι ότι επρόκειτο για “έγκλημα”, αφού αυτή έγινε έναντι τιμήματος μόλις 250.000.000-350.000.000 ευρώ. Το ποσό αυτό χαρακτηρίζεται ευτελές, αν αναλογιστεί κανείς ότι το 2010 το αεροδρόμιο είχε λειτουργικά κέρδη 158.000.000 ευρώ και το 2009 άλλα 264.000.000 ευρώ. Οι ίδιοι, μίλαγαν για “δώρο” στους Γερμανούς, αφού αυτά τα χρήματα αντιστοιχούν στα μερίσματα που θα εισπράξει το Δημόσιο μέσα σε λίγα χρόνια από το αεροδρόμιο» συμπληρώνουν οι ίδιοι οικονομικοί αναλυτές.
Ως και το 2010, το αεροδρόμιο των Σπάτων είχε διανείμει μέρισμα 755.000.000 ευρώ στο Ελληνικό Δημόσιο και 250.000.000 ευρώ στους ιδιώτες μετόχους του. Η εταιρία διαχείρισης του αεροδρομίου, η οποία μπορεί να διαχειρίζεται και να εκμεταλλεύεται το αεροδρόμιο ως τον Ιούνιο του 2026, ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο σε ποσοστό 55%, στη γερμανική Hochtief σε ποσοστό 40% και στην οικογένεια Κοπελούζου σε ποσοστό 5%. Τα Σπάτα αποτελούν τη «χρυσή επένδυση» των Γερμανών στο τομέα των αεροδρομίων. Ενδεικτικό είναι ότι σε όλες τις παρουσιάσεις της θυγατρικής Hochtief Airport ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών προβάλλεται πρώτος.
Μάλιστα, η υπεραξία του «Ελευθέριος Βενιζέλος» από την ανανέωση της σύμβασης παραχώρησης κατά 20 έτη χρησιμοποιήθηκε από τη γερμανική πλευρά στις διαπραγματεύσεις με τους Κινέζους της HNA και τους Γάλλους της Vinci για την πώληση όλου του χαρτοφυλακίου της Hochtief Airport.
Η μητρική Hochtief προσδοκούσε έσοδα 1,6 δισ. ευρώ από την πώληση
των αεροδρομίων της Αθήνας, της Βουδαπέστης, του Ντίσελντορφ, του Αμβούργου και των Τιράνων, όπου διαθέτει σημαντικά μετοχικά ποσοστά.
Όλα αυτά, με τις κυβερνήσεις να γνωρίζουν ότι οι Γερμανοί (υπενθυμίζουμε μεγαλοφειλέτες) αναζητούσαν αγοραστή για τη διαχειρίστρια εταιρία του “Ελ. Βενιζέλος”. Η διαδικασία πώλησης είχε απλά ακυρωθεί πριν από την ανανέωση της σύμβασης, λόγω της οικονομικής συγκυρίας. Απλά, δεν τους έκανε η τιμή δηλαδή…
Τώρα, το Bloomberg, που επικαλείται πληροφορίες, λέει πως η Hochtief ήδη έχει καλέσει πιθανούς ενδιαφερόμενους επενδυτές να καταθέσουν τις προσφορές τους. Η καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης των προσφορών είναι η 31η Μαρτίου.
Για την πώληση ο γερμανικός όμιλος συνεργάζεται με την Deutsche Bank.
Ο εκπρόσωπος Τύπου του γερμανικού ομίλου Bernd Puetter δήλωσε πως “γνωρίζει τις εικασίες στην αγορά” και ότι δεν μπορεί να προβεί σε σχόλιο. Από την άλλη ο εκπρόσωπος Τύπου της Deutsche Bank αρνήθηκε κατηγορηματικά να σχολιάσει τις πληροφορίες του bloomberg.
H Hochtief κατέχει μερίδιο 40% στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) –καθώς και σε άλλα πέντε αεροδρόμια.
Από την παραχώρηση των συμμετοχών αυτών η Hochtief (ελέγχεται πλέον από τον ισπανικό όμιλο ACS) αναμένει έσοδα 1,6 δισ. ευρώ (2,3 δισ. δολαρίων).
Πέραν του 40% του Ελ. Βενιζέλος, ο γερμανικός όμιλος σχεδιάζει την πώληση των συμμετοχών του στα αεροδρόμια του Σίδνεϊ, του Αμβούργου, του Ντίσελντορφ, των Τιράνων και της Βουδαπέστης.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η Hochtief φέρεται να έχει απευθυνθεί στις Royal Bank of Scotland και Deutsche Bank να προετοιμάσουν και μια δημόσια προσφορά για το σύνολο των συμμετοχών αυτών, κάτι που σημαίνει ότι η Hochtief μπορεί να αναβάλει την απόφασή της για την μέθοδο της αποεπένδυσης έως ότου καταλήξει με ποιο τρόπο θα μεγιστοποιήσει το όφελός της.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου