Σύμφωνα με πληροφορίες του Εθνους νομοθετική διάταξη που ψηφίστηκε στη Βουλή αυξάνει από τον Σεπτέμβριο τις ώρες διδασκαλίας των εκπαιδευτικών, με συνέπεια να μειωθούν δραστικά οι θέσεις των αναπληρωτών. Υποτυπώδεις θα είναι οι προσλήψεις μονίμων
Πρόκειται για το νέο νομοσχέδιο που αφορά στην «επικαιροποίηση του Μεσοπρόθεσμου 2013-16», το οποίο προβλέπει περικοπές στις κοινωνικές κρατικές παροχές.
Κατόπιν αυτού οι εκπαιδευτικοί θα έρθουν αντιμέτωποι με την αύξηση του χρόνου εργασίας τους με στόχο να εξοικονομηθούν το 2013 περίπου 41,2 εκατομμύρια ευρώ και το 2014 περίπου 61,8 εκατομμύρια ευρώ.
Μετά την ψήφιση της διάταξης το υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να καθορίσει ακριβώς το νέο ωράριο των εκπαιδευτικών. Πάντως, υπολογίζεται ότι η αύξηση των ωρών διδασκαλίας θα είναι κατά 2 με 3 ώρες την εβδομάδα και θα «εξοικονομήσει» 8.000-10.000 θέσεις αναπληρωτών. Το βέβαιο πάντως είναι ότι και το 2013-14 οι διορισμοί μόνιμου προσωπικού στην εκπαίδευση (πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια) θα είναι μηδενικοί και οι προσλήψεις αναπληρωτών εξαιρετικά περιορισμένες.
Βέβαια τα πρώτα βήματα προς την κατεύθυνση της μείωσης του εκπαιδευτικού προσωπικού έχουν ήδη γίνει, κατάσταση η οποία θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια. Φέτος προσλήφθηκαν περίπου 12.000 αναπληρωτές, ενώ για το επόμενο σχολικό έτος η μείωση θα είναι κατακόρυφη, αφού η πρόβλεψη αφορά μόνο 2.000 άτομα. Με λίγα λόγια, τελικός στόχος είναι να πάψει οριστικά ο θεσμός των αναπληρωτών και οι ανάγκες σε διδακτικό προσωπικό να καλυφθούν με την αύξηση του ωραρίου των μόνιμων.
Πόσες ώρες διδάσκουν άραγε οι Έλληνες παιδαγωγοί;
Τη σφοδρή αντίδραση της ΔΟΕ προκαλεί η προοπτική αύξησης του διδακτικού ωραρίου.
Στην τελευταία του έκθεση (2012) για την Εκπαίδευση ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας & Ανάπτυξης παρουσιάζει, μεταξύ άλλων, τον ακριβή αριθμό των διδακτικών ωρών μέσα σε ένα ακαδημαϊκό έτος.
Σύμφωνα με την έκθεση, οι διδακτικές ώρες των Ελλήνων εκπαιδευτικών σε σχέση με τον μέσο όρο των μελών του ΟΟΣΑ - αν και τα στοιχεία δεν είναι πάντα συγκρίσιμα μεταξύ των εκπαιδευτικών συστημάτων - έχουν ως εξής:
Στο δημοτικό: Λιγότερες από 600 ώρες. Ο μέσος όρος στις χώρες – μέλη του ΟΟΣΑ είναι 782 ώρες και η Ελλάδα κατέχει την τελευταία θέση ανάμεσά τους.
Στο γυμνάσιο: Λιγότερες από 500 ώρες. Ο μέσος όσος είναι 704 ώρες και η Ελλάδα βρίσκεται στην τελευταία θέση.
Στο λύκειο: Λίγο περισσότερες από 400 ώρες. Ο μέσος όρος είναι 658 ώρες και η Ελλάδα κατέχει την προτελευταία θέση.
Όσον αφορά στην τελευταία κατηγορία αξίζει να αναφερθεί ότι την τελευταία θέση κατέχουν οι Δανοί, που έχουν μόλις 377 διδακτικές ώρες, αλλά αυτό σχετίζεται με την εντελώς διαφορετική φιλοσοφία του εκπαιδευτικού συστήματος στο τελικό στάδιο πριν την ανώτατη εκπαίδευση.
Όπως προκύπτει από την έκθεση, οι Έλληνες δάσκαλοι στα δημοτικά έχουν πολύ περισσότερες ώρες διδασκαλίας από αυτές των καθηγητών γυμνασίου και λυκείου και προσεγγίζουν περισσότερο το μέσο όρο του ΟΟΣΑ.
Οι δάσκαλοι είθισται να διδάσκουν περισσότερες ώρες από τους εκπαιδευτικούς στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αν και η απόκλιση ποικίλει ανά χώρα.
Σε Τσεχία, Γαλλία, Ελλάδα και Ισραήλ οι δάσκαλοι έχουν τουλάχιστον 30% περισσότερο διδακτικό χρόνο από τους καθηγητές Γυμνασίου.Αντίθετα, η απόκλιση δεν ξεπερνά το 3% σε Πολωνία και ΗΠΑ, ενώ δεν υφίσταται καν σε Βραζιλία, Χιλή, Δανία, Εσθονία, Ουγγαρία, Ισλανδία, Σκοτία και Σλοβενία.
Σε Αργεντινή, Βρετανία και Μεξικό καταγράφονται αντίθετες τάσεις, με λιγότερες διδακτικές ώρες στα δημοτικά σε σχέση με τα γυμνάσια.Στα γυμνάσια της χώρας καταγράφεται επίσης ο χαμηλότερος ημερήσιος μέσος όρος διδακτικών ωρών, με τρεις ή λιγότερες ώρες. Αντίστοιχες τιμές συναντώνται σε Ινδονησία, Ιαπωνία, Κορέα, Πολωνία και Ρωσία.
Στον αντίποδα, ξεπερνά τις πέντε ώρες σε Αργεντινή, Χιλή, Μεξικό και ΗΠΑ (οι χαμηλοί μέσοι όροι οφείλονται στον συνυπολογισμό εκπαιδευτικών ειδικών μαθημάτων και κλάδων με λίγες διδακτικές ώρες).Στις περισσότερες χώρες υπάρχει θεσπισμένος ελάχιστος αριθμός διδακτικών ωρών και ωρών ενασχόλησης ανά εβδομάδα, ώστε να δικαιούται πλήρη αμοιβή ο εκπαιδευτικός, με εξαίρεση τη Σουηδία. Σε κάποιες χώρες, υπάρχει και πρόβλεψη για τις ελάχιστες ώρες παρουσίας στους χώρους διδασκαλίας.
Σύμφωνα με την έκθεση, οι διδακτικές ώρες των Ελλήνων εκπαιδευτικών σε σχέση με τον μέσο όρο των μελών του ΟΟΣΑ - αν και τα στοιχεία δεν είναι πάντα συγκρίσιμα μεταξύ των εκπαιδευτικών συστημάτων - έχουν ως εξής:
Στο δημοτικό: Λιγότερες από 600 ώρες. Ο μέσος όρος στις χώρες – μέλη του ΟΟΣΑ είναι 782 ώρες και η Ελλάδα κατέχει την τελευταία θέση ανάμεσά τους.
Στο γυμνάσιο: Λιγότερες από 500 ώρες. Ο μέσος όσος είναι 704 ώρες και η Ελλάδα βρίσκεται στην τελευταία θέση.
Στο λύκειο: Λίγο περισσότερες από 400 ώρες. Ο μέσος όρος είναι 658 ώρες και η Ελλάδα κατέχει την προτελευταία θέση.
Όσον αφορά στην τελευταία κατηγορία αξίζει να αναφερθεί ότι την τελευταία θέση κατέχουν οι Δανοί, που έχουν μόλις 377 διδακτικές ώρες, αλλά αυτό σχετίζεται με την εντελώς διαφορετική φιλοσοφία του εκπαιδευτικού συστήματος στο τελικό στάδιο πριν την ανώτατη εκπαίδευση.
Όπως προκύπτει από την έκθεση, οι Έλληνες δάσκαλοι στα δημοτικά έχουν πολύ περισσότερες ώρες διδασκαλίας από αυτές των καθηγητών γυμνασίου και λυκείου και προσεγγίζουν περισσότερο το μέσο όρο του ΟΟΣΑ.
Οι δάσκαλοι είθισται να διδάσκουν περισσότερες ώρες από τους εκπαιδευτικούς στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αν και η απόκλιση ποικίλει ανά χώρα.
Σε Τσεχία, Γαλλία, Ελλάδα και Ισραήλ οι δάσκαλοι έχουν τουλάχιστον 30% περισσότερο διδακτικό χρόνο από τους καθηγητές Γυμνασίου.Αντίθετα, η απόκλιση δεν ξεπερνά το 3% σε Πολωνία και ΗΠΑ, ενώ δεν υφίσταται καν σε Βραζιλία, Χιλή, Δανία, Εσθονία, Ουγγαρία, Ισλανδία, Σκοτία και Σλοβενία.
Σε Αργεντινή, Βρετανία και Μεξικό καταγράφονται αντίθετες τάσεις, με λιγότερες διδακτικές ώρες στα δημοτικά σε σχέση με τα γυμνάσια.Στα γυμνάσια της χώρας καταγράφεται επίσης ο χαμηλότερος ημερήσιος μέσος όρος διδακτικών ωρών, με τρεις ή λιγότερες ώρες. Αντίστοιχες τιμές συναντώνται σε Ινδονησία, Ιαπωνία, Κορέα, Πολωνία και Ρωσία.
Στον αντίποδα, ξεπερνά τις πέντε ώρες σε Αργεντινή, Χιλή, Μεξικό και ΗΠΑ (οι χαμηλοί μέσοι όροι οφείλονται στον συνυπολογισμό εκπαιδευτικών ειδικών μαθημάτων και κλάδων με λίγες διδακτικές ώρες).Στις περισσότερες χώρες υπάρχει θεσπισμένος ελάχιστος αριθμός διδακτικών ωρών και ωρών ενασχόλησης ανά εβδομάδα, ώστε να δικαιούται πλήρη αμοιβή ο εκπαιδευτικός, με εξαίρεση τη Σουηδία. Σε κάποιες χώρες, υπάρχει και πρόβλεψη για τις ελάχιστες ώρες παρουσίας στους χώρους διδασκαλίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου